Skręt ślizgowy rotacyjny
Skręt ślizgowy rotacyjny jest pierwszym najłatwiejszym pełnym skrętem przekraczającym linię spadku stoku. W nazwie skrętu słowo ślizgowy oznacza prowadzenie deski płasko po śniegu a słowo rotacyjny to wywołanie skrętu poprzez nadanie impulsu skrętnego głową, barkami i biodrami. Impuls skrętny pomaga wywołać skręt deski i kontrolować kierunek jazdy. Jest to pierwszy cały skręt w metodyce nauczania, po którym na śniegu po jego pełnym wykonaniu pozostaje płaski ślad. Nauka tego rodzaju skrętu prowadzi już do zmian kierunków jazdy. Skręt ślizgowy rotacyjny wykonywany jest na stokach o małym i średnim nachyleniu terenu na małych i średnich prędkościach.
Skręt ślizgowy rotacyjny – charakterystyka skrętu
- Jadąc w skos stoku przyjąć pozycję podstawową (wzrok w kierunku jazdy);
- Zapoczątkować skręt wywołując impuls skrętny poprzez głowę, barki, biodra (rotacja tułowiem). Zbliżając się do linii spadku stoku cały czas utrzymywać pozycję zrotowaną;
- Przejść do jazdy w dół linii spadku stoku przenosząc ciężar ciała z palców na pięty (skręt backside) lub z pięt na palce (skręt frontside);
- Po dojechaniu deski do utrzymywanego skręconego tułowia powrócić do pozycji podstawowej jadąc w skos stoku.
Spostrzeżenia dodatkowe:
Ciężar ciała podczas całego skrętu rozłożony jest równomiernie na obie nogi. Dopuszczalne jest przeniesie ciężaru ciała na przednią nogę szczególnie osoby początkujące dla łatwiejszego zapoczątkowania skrętu.
PROGRAM NAUCZANIA SITS – TECHNIKI JAZDY
Poniżej trzy stopniowy podział technik jazdy oparty na stopniach trudności zgodnie z programem nauczania SITS.
Więcej informacji o programie nauczania SITS znajdziesz poniżej.