Przyjmuje się różne formy poruszania z deską odpiętą i wpiętą w jedną/ dwie nogi. Nie wszystkie formy przemieszczania szczególnie z odpiętą deską są bezpieczne i zalecane. W przypadku kiedy deska wyślizgnie się z rąk może spowodować poważne obrażenia osób znajdujących się poniżej z powodu nabierania dość dużych jej prędkości. Warto zatem poznać zalecane i bezpieczne formy przemieszczania się z deską.

Z odpiętą deską – noszenie deski

Przemieszczając się z odpiętą deską najlepiej i najbezpieczniej trzymać ją między wiązaniami opierając o ciało. Trzymanie deski pod pachą jest najbezpieczniejszą formą poruszania z powodu swobody ruchu. Ten sposób trzymania zapewnia większe możliwości podczas poślizgnięcia bądź upadku w porównaniu kiedy zaangażowane są obie ręce (noszenie za plecami lub na barkach). Nie dopuszczalne jest popychanie deski nogą, deska pozbawiona kontroli jest szczególnie groźna uciekając w dół stoku.

Z wpiętą deską w jedną nogę – krok ślizgowy (hulajnoga):

Przemieszczanie się tym sposobem przypomina poruszanie się jak na hulajnodze. Ten sposób przemieszczania jest niezbędnym element wykorzystywanym na stoku (np. podchodząc do wyciągu/ zjeżdżając). To sposób przemieszczania się z deską ustawioną płasko na śniegu, odpychając się tylną nogą od śniegu, podobnie jak na hulajnodze. Noga prowadząca jest wpięta w wiązanie.

Z wpiętą deską w jedną nogę – krok zwykły (krok odstawno-dostawny):

Deska ustawiona prostopadle do spadku stoku. Przenieść wolną nogę nad deską i wykonać krok w przód. Drugą nogą dostawiać zakrawędziowaną deskę do nogi wolnej. (Dla lepszej stabilności zakrawędziować deskę).

Z wpiętą deską w obie nogi – podskoki

Wykorzystywane na krótkich odcinkach trasy z powodu mało efektywnego zakresu ruchu (powoduje szybkie zmęczenie).  Deska ustawiona prostopadle w zamierzonym kierunku przemieszczenia się. Należy wykonać skok w przód obciążając przednią krawędź deski.

Z wpiętą deską w obie nogi – przeskoki z nogi na nogę

Wykorzystywane na krótkich odcinkach trasy z powodu. Ten rodzaj przemieszczania jest znacznie szybszy niż podskoki (powoduje również szybkie zmęczenie). Najtrudniejsza forma przemieszczania do opanowania a zarazem najbardziej efektowna dla oka. W tym elemencie wskazana jest dobra koordynacja ruchowa, wyczucie sprężystości deski i utrzymanie równowagi. Należy przenieść ciężar na nogę przednią, jednocześnie podrywając tylną nogę. Wykorzystać sprężystość deski przy wybiciu z nogi przedniej (ruch wykonywać na zmianę).


0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *